Hagfors Innebandyförening Uddeholm
#Helhjärtat!
Klubbens utveckling

Hagfors Innebandyförening (HIF) grundades hösten 1985. Under åren har föreningen förändrats från att ha rymt både pojk- och flicklag (och även fotboll), till att enbart vara en innebandyförening för tjejer.

2010 delades föreningen upp i två föreningar; Hagfors Innebandyförening och Hagfors IF Ungdom.

2015 inledde vi ett stort samarbete med Uddeholm och lade i samband med det till Uddeholm i föreningens namn som därmed blev Hagfors Innebandyförening Uddeholm.

På årsmötet i juli 2019 togs beslutet att lägga ned Hagfors IF Ungdom och flytta all verksamhet till Hagfors IF Uddeholm. Detta då regelverket ändrats och behovet av två föreningar inte längre fanns. Från och med säsongen 2019/2020 är vi därför återigen EN förening.

HIF har under flera år varit kända som "Klubben med girlpower!". En benämning som stämt bra, då det enbart är tjejer som spelar hos oss, från flickor i förskoleklass till kvinnor på seniornivå.
På årsmötet sommaren 2020 togs dock beslutet att ändra denna slogan till #Helhjärtat!, då det harmonierar bättre med vad vi vill och strävar efter i HIF.

Från och med säsongen 2023/2024 spelar vi i Division 1.